Bu röportaj, 12 Temmuz 2018 tarihinde Hürriyet Kitap Sanat'ta yayınlanmıştır.
"Bilinçli bir intihali var ederek sorular soruyoruz"
Nazlı Pektaş’ın küratörlüğünde Yapı Kredi Kültür Sanat’ta açılan ‘İntihal mi? Hal mi?’ başlıklı sergi, Çağrı Saray, Erinç Seymen, Ferhat Özgür, Mehtap Baydu, Özlem Günyol&Mustafa Kunt ve Necla Rüzgar’ın 6 eski işi ile bu eserlerden esinlenerek oluşturdukları 6 yeni işi bir araya getirerek ‘temellük sanatı/kendine mal etme’ ve ‘intihal’ kavramlarını merkeze alıyor. Sanat tarihinin sıklıkla sorguladığı ‘özgünlük’ meselesini tartışan sergiyi Nazlı Pektaş ile konuştuk.
Aslında ‘temellük sanatı’ kavramı, sanatın doğasını ve tanımını eserlerin özgünlüğü, asıl eser sahibinin kim olduğu gibi meseleler üzerinden sorguluyor. Serginin başlığı ise biraz daha dikkat çekmek amacıyla intihal terimini kullanıyor. İntihal ve temellük sanatı birbirinden hangi noktada ayrışır?
Kopyalanan ya da gerçek yerine türlü yollarla ikame edilen imgenin serüveni, sanattarihi içinde, sanat tarihinin kendisiyle yol aldı/almakta. Sanatçı bir yandan kendi özerkliğini ilan eder, öte yandan kendine mal ettiklerini daha çok görünür kılar. Sanatçının, en başında doğayı ‘intihal’ ettiğini düşündüğümüzde özgünlüğe çok farklı pencerelerden bakıp, kopyanın bu sergideki anlamıyla intihalin nasıl mümkün olabileceğini düşünebiliriz.
Sanatçı arkadaşlarımla birlikte esinlenme, kopya meselesini; kendine mal etme ile aşırma arasındaki ‘kıldan ince kılıçtan keskin sırat köprüsü’ aşılmazından çıkarıp, bu durumu süreç içinde kabul eden bir sergi yaratmaya çalıştık. Çalmanın sanatsal bir suç olduğu durumlar yok demiyoruz ama esinlenmenin de büyük bir zincirin halkaları olarak yıllardır var olduğunun da farkındayız. İşte tam da bu noktada bu sağlıklı bir biçimde tartışılsın istiyoruz. Bilinçli bir intihali var ederek sorular soruyoruz. Başlığımız bu kelimeler arasından intihali soruya çevirip başlığa çekerek sanatçılar ve benim aramızdaki performansı dikkat çekici bir yere taşımayı hedefliyor. Başlığın diğer yarısı olan ‘Hal mi?’ ise sorunun ikinci kısmına yanıt veriyor diyebilirim. Çünkü bu sergi daha en başından referansı içine alan bir sergi ve elbette tüm eserler esinlenme üzerinden ilerliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder